Galele Club Feroviar 2010 au premiat performanţa în sectorul feroviar

Club Feroviar a premiat şi în acest an, în cadrul celei de-a 5a ediţii a Galelor Feroviare, excelenţa în industria feroviară. Fie că este vorba de iniţiativă în afaceri, demararea unor proiecte noi, dezvoltarea transportului public sau orientarea întregii activităţi spre o carieră în domeniul feroviar, Club Feroviar a recunoscut şi a premiat, aşa cum face an de an, performanţa în domeniul feroviar.

Evenimentul „Galele Club Feroviar 2010”, desfăşurat într-o atmosferă distinsă, a reunit personalităţi importante din domeniu, reuşind să stabilească încă o dată o legătură mai strânsă între factorii determinanţi ce activează în acest sector.

Ediţia 2010 a Galelor Feroviare a fost dedicată aniversării a 150 de ani de la inaugurarea căii ferate Constanţa-Cernavodă, linie ce făcut posibilă legătura dintre Marea Neagră şi Dobrogea.

Premiul decernat de Club Feroviar pentru afacerea anului a fost acordat companiilor Wiebe România şi Porr România. Cele două companii au semnat un contract cu OMV Petrom, în valoare de 30 de milioane de euro, ce constă în executarea lucrărilor de reconstrucţie a infrastructurii feroviare în Rafinăria Petrobrazi. Contractul este unul din cele mai importante de până acum în materie de proiecte privind liniile industriale, dar şi cel mai important contract încheiat în acest an.

„Este un proiect foarte greu. Noi suntem constructori de căi ferate, dar ceea ce se întâmplă într-o rafinărie, este cu totul altceva faţă de construcţiile standard la infrastructura feroviară. În ceea ce priveşte premiul, nu ne-am aşteptat să ne fie acordat. Dorim să ne facem jobul nostru şi de asemenea suntem aici cu colegii noştri pe care îi respectăm. Trebuie să mobilizăm sectorul feroviar la un grad mult mai ridicat”, a declarat pentru Railway Insider, Daniel Bîrsan, administratorul companiei Wiebe România.

Reprezentantul companiei partenere în această afacere, Mario Pröll, administrator al Porr România, ne-a declarat că „acest proiect este dificil şi din punct de vedere logistic. Important este să nu deranjăm prea mult traficul intern al rafinăriei şi de aceea este necesar să lucrăm în echipă. Pot să spun că parteneriatul Wiebe-Porr garantează succes clientului nostru, Petrom.

Tot la capitolul „afaceri”, Grupului Alinso i s-a acordat premiul de excelenţă pentru iniţiativă în afaceri pentru construirea terminalului intermodal din Ploieşti, Euro Gate Terminal, destinat transportului intermodal de containere standard TEU şi vrac. Lucrările se află într-un stadiu avansat, întrucât în mai 2011 va deveni funcţional. Acest proiect a necesitat investiţii de 7 milioane de euro, fiind un proiect 100% privat. „Terminalul va beneficia de servicii precum securitate, platformă betonată pentru transportul intermodal, spaţii de birouri, parcări pentru camioane, maşini tehnice, staţii de alimentare. Terminalul este administrat independent şi este deschis tuturor operatorilor feroviari. Deţinem 3 linii de cale ferată ce au o lungime totală de 2.200 de metri. Impactul activităţii terminalului va fi unul pozitiv în ceea ce priveşte creşterea competitivităţii, atât la nivel regional, în zona Prahova, cât şi pentru zona centrală a României”, ne-a declarat Ion Nemerenco, manager Ploieşti West Park.

Premiul de excelenţă în domeniul feroviar pentru activitate industrială a fost acordat companiilor Remarul 16 Februarie şi Promat, care au colaborat pentru realizarea locomotivei Carpathia 2300. Echipamentele electronice de comandă şi reglare ale locomotivei Carpathia 2300 au fost realizate de compania craioveană Promat. „Suntem surprinşi pentru primirea acestui premiu şi dorim să spunem că activitatea companiei Remarul 16 Februarie va continua cu noi proiecte. În ceea ce priveşte parteneriatul cu Bombardier, pot să spun că este potrivit pentru această perioadă, când încă România este afectată de criza financiară, când trebui să venim cu produse noi şi performante. Urmărim cu interes licitaţiile pentru livrarea primului tren AGC fabricat în România şi de asemenea vrem să dezvoltăm acest proiect, însă depinde de comenzi. După realizarea acestora, vrem să stabilim o strategie pe următorii ani”, a declarat pentru Railway Insider, Adrian Timar, preşedintele Consiliului companiei Remarul 16 Februarie.

Premiind „afacerile anului” în sectorul feroviar, Club Feroviar a acordat şi premiul pentru dezvoltarea transportului local pe şină, ce a fost acordat Primăriei Municipiului Bucureşti. „Pentru noi, acest premiu este o recunoaştere a proiectelor implementate de Primărie şi de asemenea îl dedic şi colegilor mei, fără de care nu am fi putut realiza proiecte ce contribuie la promovarea unui transport ecologic. În acest sens, specialiştii vor lucra în continuare pentru a oferi cetăţenilor capitalei o viaţă normală”, a declarat primarul general al Bucureştiului, Sorin Oprescu. Autorităţile au demarat proiecte pentru promovarea transportului public, reuşind să reabiliteze infrastructura căii de rulare. De asemenea, în cadrul proiectului Pasajul Basarab, s-au construit linii de tramvai şi vor fi date în folosinţă la începutul anului 2011, când va fi inaugurat şi pasajul.

Tot la capitolul „transport pe şină”, însă pentru „tradiţie”, a fost premiată Asociaţia „Prietenii Mocăniţei”, care a demarat proiectul de întreţinere şi promovare a liniei înguste Sibiu-Agnita, linie închisă din 2001. Asociaţia reuneşte membri voluntari ce îşi dedică timpul liber acestui proiect. „Visul nostru este să ajungem cu Mocăniţa până la Sighişoara, însă deocamdată este doar un vis. Încercăm să menţinem această tradiţie şi să promovăm transportul cu mocăniţa. La început proiectul nu a avut o finanţarea reală, ci am încercat cu fondurile noastre proprii să acoperim cheltuielile. Însă în prezent avem o finanţare cu materiale de construcţii, logistică, acordate de câteva companii, însă proiectului i s-a alocat şi o sumă de bani din partea unei fundaţii”, ne-a explicat Mihai Blotor, preşedintele Asociaţiei „Prietenii Mocăniţei”.

De la marile contracte semnate, la promovarea transportului urban pe şină, a venit rândul ca în cadrul „Galelor”, Club Feroviar să acorde premiul de excelenţă pentru invenţie, cercetare şi inovaţie acordat Drd. ing. Constantin Bărbînţă de la Universitatea Tehnică „Gh. Asachi” Iaşi, care a inventat sistemul BARLO, un sistem de osii cu ecartament variabil. „Sistemul BARLO este o alternativă economică sistemelor utilizate în prezent pentru schimbarea ecartamentului, al căror costuri de licenţe sunt foarte ridicate. Proiectul este o soluţie pentru îmbunătăţirea transportului feroviar şi a timpilor de trecere peste graniţă. Este destinat transportului feroviar cu ecartament 1520 mm-1435 mm şi sper ca autorităţile şi factorii implicaţi în transportul feroviar să conştientizeze eficientizarea acestui sistem şi să îl implementeze”, ne-a spus Constantin Bărbînţă. În prezent există aproximativ 250 de brevete de invenţii pentru osii destinate transportului feroviar „1520-1435”, însă dintre acestea doar 4 sunt în exploatare. Sistemul BARLO îmbunătăţeşte semnificativ transportul feroviar la graniţele României cu Republica Moldova şi Ucraina.

Un alt premiu acordat de Club Feroviar este cel dedicat personalităţilor marcante din sistemul feroviar, ce şi-au dedicat întreaga viaţă domeniului feroviar. Astfel, premiul de excelenţă în domeniul feroviar pentru întreaga activitate a fost acordat prof. univ. dr. ing. Ioan Sebeşan Şef al Catedrei Material Rulant de Cale Ferată Facultatea de Transporturi, Universitatea „Politehnica” din Bucureşti. Ioan Sebeşan este autorul a peste 100 de articole ştiinţifice publicate în reviste naţionale şi internaţionale, a elaborat 11 manuale şi cărţi universitare şi mai mult de 40 de lucrări ştiinţifice. Este laureat cu Premiul „Aurel Vlaicu” al Academiei Române, pentru tratatul „Dinamica Vehiculelor de cale ferată” în anul 1997.

Toate aceste activităţi din domeniul feroviar românesc demonstrează din nou interesul companiilor şi al oamenilor ce se implică cu adevărat în promovarea transportului feroviar. Cu toate că în prezent sectorul feroviar românesc încă nu excelează faţă de transportul feroviar european, putem spune că interesul celor ce sunt direct implicaţi contribuie la creşterea sectorului şi implicit la creşterea economică.