150 de ani de la inaugurarea liniei Constanta-Cernavoda

Ediţia 2010 a Premiilor Club Feroviar este dedicată aniversării în acest an a 150 de ani de la inaugurarea liniei Constanţa – Cernavodă, linia ce a legat Dunărea de Marea Neagră, aducând în prim plan potenţialul comercial al teritoriului Dobrogei.

La 4 octombrie 1860, cînd se întâmpla acest lucru, Dobrogea era teritoriu al Imperiului Otoman. Calea ferată a fost construită de compania britanică a lui T.J. Barkley şi exploatată tot de aceasta până la răscumpărarea ei de către statul român, în 1882, la scurt timp după anexarea Dobrogei.

Este prima cale ferată construită pe teritoriul european al Imperiului Otoman, iar apariţia ei a fost urmarea firească a identificării importanţei strategice a zonei, scoasă în evidenţă de războaiele vremii. Proiectul a fost preferat celui al legăturii dintre Varna şi Ruse şi a constituit momentul în care portul Constanţa, până atunci un mic port de pescari, a început să se dezvolte ca centru comercial, important în special pentru ţările dunărene.

La 1 septembrie 1857, sultanul Abdul Medgid încheia cu T.J. Barkley o convenţie pentru construirea acestei linii, care urma să fie concesionată britanicilor pe o perioada de 99 ani. Firmanul imperial, redactat în limba turcă veche de cancelarie şi în limba franceză, se află azi în original în posesia Muzeului Căilor Ferate din România. Compania care a administrat linia s-a numit Danube&Black Sea Railway, cu acronimul DBSR, aşa cum apare pe mărcile poştale emise de ea şi pe bornele de delimitare a liniei. DBSR era autorizată să construiască şi să exploateze şi amenajările portuare din Cernavodă şi Constanţa care deserveau linia.

La scurt timp după preluarea administraţiei în Dobrogea, statul român a început tratativele pentru cumpărarea liniei. O comisie a evaluat linia la 12,2 milioane lei, în timp ce DBSR pretindea 16,5 lei, deoarece lua în calcul şi pierderea drepturilor şi privilegiilor acordate de turci. La 10 decembrie 1882, România intra în posesia liniei Constanţa-Cernavodă, în schimbul sumei de 16.459.873 lei. Linia a funcţionat separat de reţeaua românească până în 1895, când, în urma inaugurării podurilor dunărene, se realiza legătura cu Bucureştiul. Vechea linie Constanţa – Cernavodă practic nu mai există azi, fiind înlocuită cu un traseu nou, mai eficient.

Momentul din 1860 marchează începuturile dezvoltării economice moderne a Dobrogei, canalizând şi impulsionând comerţul dintre Asia şi Europa prin Marea Neagră şi punând în valoare importanţa strategică a spaţiului românesc. Este momentul în care portul Constanţa apare pe harta economică a lumii şi un exemplu de referinţă pentru modul în care transportul feroviar a atras dezvoltarea unui sistem intermodal care exploatează eficient avantajele geografice.